Artikelomschrijving
Gedetailleerd model van de Porsche Carrera GT, uitgevoerd in schaal 1:43. Begin jaren ’90 bouwde Porsche een 5,5 liter V10 die bestemd was voor het F…
Porsche Carrera GT, 1:43
Gedetailleerd model van de Porsche Carrera GT, uitgevoerd in schaal 1:43.
Begin jaren ’90 bouwde Porsche een 5,5 liter V10 die bestemd was voor het Formule 1 team van Footwork, maar daar werd helaas weinig mee gedaan. Totdat eind jaren ’90 de regels voor de LMP1 auto’s op Le Mans veranderden en Porsche de V10 weer uit de schappen haalde. Dit blok werd later opgeboord tot 5,7 liter en in een prototype gehangen, maar na twee dagen testen besloot Porsche met dit project te stoppen en zich volledig te concentreren op het bouwen van de Cayenne.
Toch wilde een paar mensen bij Porsche graag iets met de V10 doen en dus verscheen dit blok in 2000 in een prototype op de Autoshow van Parijs. Dit prototype werd de Carrera GT. De reacties waren overweldigend en daarom werd besloten om het concept in een straatlegale maar vrijwel ongewijzigde vorm in productie te nemen.
Uiteindelijk kreeg de Porsche Carrera GT de 5,7 liter versie van de V10 aan boord, goed voor 612 pk en een koppel van 590 Nm. Dankzij dit vermogen is een sprint van 0 tot 100 mogelijk in 3,5 seconde als je de handgeschakelde zesbak en koppeling optimaal weet te bedienen. De topsnelheid bedraagt 330 kilometer per uur.
Onderdelen die de Carrera GT zo bijzonder maken zijn onder andere de monocoque van carbon, een diffuser en een onderstel dat rechtstreeks van de Porsche 911 GT1 komt (de auto die in 1998 de 24 uur van Le Mans wist te winnen). Ook zijn er centerlock wielen gemonteerd met daarachter keramische remschijven. De velgen zijn vooraan 19 inch en achteraan 20 inch groot.
De Carrera GT werd in Leipzig geproduceerd in een oplage van 1.270 stuks. Op 21 september 2004 zette de Carrera GT een ronde record op de Nürburgring neer: 7.33 minuten.
Begin jaren ’90 bouwde Porsche een 5,5 liter V10 die bestemd was voor het Formule 1 team van Footwork, maar daar werd helaas weinig mee gedaan. Totdat eind jaren ’90 de regels voor de LMP1 auto’s op Le Mans veranderden en Porsche de V10 weer uit de schappen haalde. Dit blok werd later opgeboord tot 5,7 liter en in een prototype gehangen, maar na twee dagen testen besloot Porsche met dit project te stoppen en zich volledig te concentreren op het bouwen van de Cayenne.
Toch wilde een paar mensen bij Porsche graag iets met de V10 doen en dus verscheen dit blok in 2000 in een prototype op de Autoshow van Parijs. Dit prototype werd de Carrera GT. De reacties waren overweldigend en daarom werd besloten om het concept in een straatlegale maar vrijwel ongewijzigde vorm in productie te nemen.
Uiteindelijk kreeg de Porsche Carrera GT de 5,7 liter versie van de V10 aan boord, goed voor 612 pk en een koppel van 590 Nm. Dankzij dit vermogen is een sprint van 0 tot 100 mogelijk in 3,5 seconde als je de handgeschakelde zesbak en koppeling optimaal weet te bedienen. De topsnelheid bedraagt 330 kilometer per uur.
Onderdelen die de Carrera GT zo bijzonder maken zijn onder andere de monocoque van carbon, een diffuser en een onderstel dat rechtstreeks van de Porsche 911 GT1 komt (de auto die in 1998 de 24 uur van Le Mans wist te winnen). Ook zijn er centerlock wielen gemonteerd met daarachter keramische remschijven. De velgen zijn vooraan 19 inch en achteraan 20 inch groot.
De Carrera GT werd in Leipzig geproduceerd in een oplage van 1.270 stuks. Op 21 september 2004 zette de Carrera GT een ronde record op de Nürburgring neer: 7.33 minuten.
Specificaties
Artikelnummer | MAP01998013 |
---|---|
Aanvullende informatie | Exclusief: Porsche Museum Collectie |
Kleur | Zilvergrijs |
Reviews
5 sterren
0 reviews
4 sterren
0 reviews
3 sterren
0 reviews
2 sterren
0 reviews
1 ster
0 reviews